|
|
We rijden een uurtje en starten dan door een dorpje onze wandeling in het
gebied rond de Inerie vulkaan. De wandeling van ca. 1 1/2 uur naar de
top van de Wawo Muda kratermeren met allen een verschillende kleur is
een rustige wandeling langsheen koffieplantages en maisvelden, boven
gekomen heb je een prachtig uitzicht over de omgeving en de Inerie
vulkaan.
We nemen heel wat foto's en als we klaar zijn begint het flink te
regenen, gelukkig heb ik mijn regen poncho bij, mooi op schema bereiken
we ons hotel waar we een gezamenlijk lunch hebben en in de middag gaan
we naar Luba waarvan we wandelen naar Bena. |
|
In deze buurt ligt het Langgagebied, met een aantal traditionele dorpen waar
de voorouderverering nog sterk in ere wordt gehouden. In deze dorpen staan
de huizen meestal in twee rijen tegenover elkaar en op de open ruimte
ertussen staan Ngadu (mannelijke), Bhaga (vrouwelijke) totems en
megalitische structuren.
Het feit dat de bewoners in naam katholiek zijn, laat duidelijk zien dat
ook hier het katholicisme een dun laagje over het eeuwenoude animisme is. De
stenen en de monumenten in de dorpen zijn beschermd. Uit het aantal
voorouder vereringsplaatsen, de ngadu en de bhaga, kun je aflezen hoeveel
clans er in een dorp wonen. |
|
Aan beide constructies worden regelmatig voedseloffers gegeven. De ngadhu is
een parapluachtige constructie, bestaand uit een bewerkte paal met een
rieten puntdak. Ze stellen de mannelijke voorouder voor, vaak compleet met
houten handen en ingekerfde gezichten. De vrouwelijke voorouders worden
voorgesteld door kleine huisjes. |
|
|
|
Voor de ngadu kan alleen het hardhout van de hebuboom
worden gebruikt. Om de boom te verkrijgen moeten dieren worden geofferd. De
boom wordt met wortel en al uit de grond gehaald en alleen de twee hoorns
van de wortel mogen overblijven. Nu is de boom 'heet' en gevaarlijk en wordt
ze bedekt met rode doeken.
Na de rituelen mag de boom het dorp in. De intocht gaat
gepaard met rituele ceremonies. De vrouwen moeten voorzichtig zijn, want pas
nadat de boom getatoeërd is en in stenen en aarde is geplaats, is hij
getemd. Dan worden ook de voorouders uitgenodigd. Vervolgens moet het
vrouwelijk huis worden gebouwd, van waaruit de voorouderlijke zielen geboren
kunnen worden. |
|
Na de bouw van de ngadu kan de peo gebouwd worden. Dit
is het centrum van het heiligdom, waar het buffelbloed vloeit voor de
uitgeputte ziel. Vroeger werden voor een overledene veel buffels geslacht.
Het aantal is teruggebracht nadat de regering een belasting heeft geheven op
elke geofferde buffel. De hoogste god hier is Gae Dewa. Een bhaga is een
klein hutje met een opening aan de voorkant. Uit het feit dat de ngadu vaak
Jezus en de bhaga Maria worden genoemd blijkt duidelijk hoezeer het
katholicisme met het tradionele animisme verwoven is. |
|
Bij de megalitische stenen komen de dorpsoudsten bij elkaar om beslissingen
te nemen die hun relatie met het bovennatuurlijke beïnvloeden. Men gelooft
dat de stenen m.b.v. de 'dake', de bovennatuurlijke krachten, hier zijn
gekomen. De grote platte steen over de begraafplaats dient als offertafel,
maar is tevens geplaatst om te voorkomen dat er iets uit het graf wordt
gestolen.
Het huis van de leidinggevende familie heeft een klein model huis op de
top staan. De meeste traditionele huizen hebben puntige hoge daken met soms
een krijgshaftig figuur met speer en parang op de top. Een huisje bovenop
een huis betekent dat het huis aan de vrouwen van het dorp toebehoort. Een
poppetje houdt in dat het om een mannenhuis gaat.
Luba is het eerste dorp waar we kunnen rondwandelen, we zijn duidelijk
welkom, het oogt erg proper, we kletsen wat, we kijken en fotograferen veel
en dan wandelen we hiervandaan verder naar Bena, hier heb je prachtige
uitzichten op de vulkaan de Inerie.
Net voordat je in Bena arriveert zie je links het dorp in de diepte
liggen en dat is prachtig. Bena is het meest traditionele dorp van de Ngada
stammen. Vanuit Bena begint op 25 december de Reba-cyclus (het nieuwe jaar),
dat betekent dat we met harde knallen worden verwelkomd, de jongens hebben
er plezier als ze zien hoe we schrikken, het geluid wordt geproduceerd door
benzine in een dikke bamboe tot ontbranding te brengen. |
|
Het dorp Bena is een goed voorbeeld van de synthese van animisme en
chritendom; tussen de menhirs staan graven met kruizen en achterin het
dorp bevindt zich een Mariabeeld temidden van offerstenen, vanaf hier
heb je een mooi uitzicht over het dorp en de vulkaan. |
|
|
|
|