We rijden een uurtje en starten dan door een dorpje onze wandeling in het gebied rond de Inerie vulkaan. De wandeling van ca. 1 1/2 uur naar de top van de Wawo Muda kratermeren met allen een verschillende kleur is een rustige wandeling langsheen koffieplantages en maisvelden, boven gekomen heb je een prachtig uitzicht over de omgeving en de Inerie vulkaan.

We nemen heel wat foto's en als we klaar zijn begint het flink te regenen, gelukkig heb ik mijn regen poncho bij, mooi op schema bereiken we ons hotel waar we een gezamenlijk lunch hebben en in de middag gaan we naar Luba waarvan we wandelen naar Bena.

In deze buurt ligt het Langgagebied, met een aantal traditionele dorpen waar de voorouderverering nog sterk in ere wordt gehouden. In deze dorpen staan de huizen meestal in twee rijen tegenover elkaar en op de open ruimte ertussen staan Ngadu (mannelijke), Bhaga (vrouwelijke) totems en megalitische structuren.

Het feit dat de bewoners in naam katholiek zijn, laat duidelijk zien dat ook hier het katholicisme een dun laagje over het eeuwenoude animisme is. De stenen en de monumenten in de dorpen zijn beschermd. Uit het aantal voorouder vereringsplaatsen, de ngadu en de bhaga, kun je aflezen hoeveel clans er in een dorp wonen.

Aan beide constructies worden regelmatig voedseloffers gegeven. De ngadhu is een parapluachtige constructie, bestaand uit een bewerkte paal met een rieten puntdak. Ze stellen de mannelijke voorouder voor, vaak compleet met houten handen en ingekerfde gezichten. De vrouwelijke voorouders worden voorgesteld door kleine huisjes.

Voor de ngadu kan alleen het hardhout van de hebuboom worden gebruikt. Om de boom te verkrijgen moeten dieren worden geofferd. De boom wordt met wortel en al uit de grond gehaald en alleen de twee hoorns van de wortel mogen overblijven. Nu is de boom 'heet' en gevaarlijk en wordt ze bedekt met rode doeken.

Na de rituelen mag de boom het dorp in. De intocht gaat gepaard met rituele ceremonies. De vrouwen moeten voorzichtig zijn, want pas nadat de boom getatoeërd is en in stenen en aarde is geplaats, is hij getemd. Dan worden ook de voorouders uitgenodigd. Vervolgens moet het vrouwelijk huis worden gebouwd, van waaruit de voorouderlijke zielen geboren kunnen worden.

Na de bouw van de ngadu kan de peo gebouwd worden. Dit is het centrum van het heiligdom, waar het buffelbloed vloeit voor de uitgeputte ziel. Vroeger werden voor een overledene veel buffels geslacht. Het aantal is teruggebracht nadat de regering een belasting heeft geheven op elke geofferde buffel. De hoogste god hier is Gae Dewa. Een bhaga is een klein hutje met een opening aan de voorkant. Uit het feit dat de ngadu vaak Jezus en de bhaga Maria worden genoemd blijkt duidelijk hoezeer het katholicisme met het tradionele animisme verwoven is.

Bij de megalitische stenen komen de dorpsoudsten bij elkaar om beslissingen te nemen die hun relatie met het bovennatuurlijke beïnvloeden. Men gelooft dat de stenen m.b.v. de 'dake', de bovennatuurlijke krachten, hier zijn gekomen. De grote platte steen over de begraafplaats dient als offertafel, maar is tevens geplaatst om te voorkomen dat er iets uit het graf wordt gestolen.

Het huis van de leidinggevende familie heeft een klein model huis op de top staan. De meeste traditionele huizen hebben puntige hoge daken met soms een krijgshaftig figuur met speer en parang op de top. Een huisje bovenop een huis betekent dat het huis aan de vrouwen van het dorp toebehoort. Een poppetje houdt in dat het om een mannenhuis gaat.

Luba is het eerste dorp waar we kunnen rondwandelen, we zijn duidelijk welkom, het oogt erg proper, we kletsen wat, we kijken en fotograferen veel en dan wandelen we hiervandaan verder naar Bena, hier heb je prachtige uitzichten op de vulkaan de Inerie.

Net voordat je in Bena arriveert zie je links het dorp in de diepte liggen en dat is prachtig. Bena is het meest traditionele dorp van de Ngada stammen. Vanuit Bena begint op 25 december de Reba-cyclus (het nieuwe jaar), dat betekent dat we met harde knallen worden verwelkomd, de jongens hebben er plezier als ze zien hoe we schrikken, het geluid wordt geproduceerd door benzine in een dikke bamboe tot ontbranding te brengen.

Het dorp Bena is een goed voorbeeld van de synthese van animisme en chritendom; tussen de menhirs staan graven met kruizen en achterin het dorp bevindt zich een Mariabeeld temidden van offerstenen, vanaf hier heb je een mooi uitzicht over het dorp en de vulkaan.