dag 23: Ile Saint Marie

In  de winter (van June tot eind September), kunnen rond Sainte Marie kunnen bultrug (Megaptera novaeangliae) gespot worden beschutting zoekend voor hun jongen in het smalle kanaal tussen Madagaskar en ile Sainte Marie

De beste manier om ze te spotten is van een boot dus proberen we het maar de ganse voormiddag proberen we het maar we vinden geen walvissen.

Rond de middag worden we naar restaurant Napoleon gebracht, we bestellen eten en moeten een uurtje wachten voor het klaar is nog twee uur later gaan we terug de boot op en proberen nog een keertje walvissen te vinden maar het lukt ons niet.

We nemen de taxi terug naar Ile des Nattes, we doen ongeveer en uurtje over de 13 km, maar de weg is dan ook erg slecht, de pirogues staan te wachten om ons naar Baboo Village te brengen, omdat het donker is wordt het dubbele tarief gerekend, het is best spannend om in het donker over het kanaaltje te worden gezet,

dag 24: Ile Aux Nattes

Rond de middag komt Marieke vragen om mee een wandeling te maken rond het Ile aux Nattes, het kleine eiland ten zuiden van Sainte Marie, het is hier waar we verblijven, het wordt slechts door  een smal kanaal van het grote eiland gescheiden.

Gans de ochtend zag ik veel pirogues, passagiers of producten vervoeren tussen de twee eilanden, af en toe zien we een vliegtuig landen en een halfuur later weer opstijgen van de landingsbaan die langsheen het kanaal ligt.

We wandelen langs het strand zien enkele zwart rode krabben, erg veel mooie schelpen en wanneer we bij de zuidpunt komen zien we een rijke vegetatie met orchideeën, palmbomen broodbomen, mango en badamiers.

Erg bijzonder is de pandanus orchidee (Eulophiella roempleriana) het is één van de grootste  orchideeën van Madagaskar, het gaat om een Epifyt die endemisch is op  het Ile aux Nattes. Deze kustplant heeft als steun de Schroefpalmen (Pandanus) nodig waarvan zij de bladen imiteert.De plant wordt soms meer 1m20, en draagt spectaculaire trossen met elk 15 tot 25 mauves en roze bloemen met een delicate fruitige geur. We zien verschillende exemplaren en gelukkig voor ons is de bloeitijd van September tot november. Deze soort met uitsterven bedreigd wordt beschermd en plukken is dan ook verboden.

pandanus orchidee (Eulophiella roempleriana)

Deze kant van het eiland is ruwer, en rotsiger, we moeten dan ook opletten dat we niet op een van de vele zee-egels trappen, Jan vind een wel heel goed gecamoufleerde krab, we zien wat visjes wegspringen, erg mooie schelpen, een zeekomkommer, zeesterren enkele Steenlopers ( Arenaria interpres), een  poelruiters ( Tringa stagnatilis) en enkele mooie regenwulpen (Numenius phaeopus)

Na een fijne wandeling van 2,5 uur belanden we terug bij het hotel. we verfrissen ons en gaan bij de buren erg lekker dineren.

poelruiters ( Tringa stagnatilis)

regenwulp (Numenius phaeopus)

Steenloper ( Arenaria interpres)

dag 25: Ile Aux Nattes

Ik doe in de ochtend niet veel meer dan zonnen en mijn dagboek bijwerken .

Vannacht had het flink gestormd en geregend maar de dreigende wolken boven Ile Aux Nattes maken snel plaats voor een stralend blauwe lucht en rond elf uur ga ik met Theo het binnenland verkennen, we passeren een dorpje,de mensen zijn hier allemaal vrolijk en vriendelijk , groeten ons enthousiast er heerst een uitermate relaxte sfeer.

Er wonen ongeveer 700 mensen op île Aux Nattes, het lijkt een paradijselijk eilandje maar het heeft regelmatig zwaar te lijden gehad onder de cyclonen in de eerste maanden van het jaar, we zien dan ook verwoeste bungalows en verwoeste vegetatie.

Drongo (Dicrurus forficatus)

We passeren een winkeltje waar kruiden als vanille, kaneel, kruidnagel liggen te drogen en we worden door de eigenaar prompt uitgenodigd om zijn winkeltje te bezoeken..

Enkele jongetjes volgen ons wijzen ons coco en zebu en kaneel aan, we komen uiteindelijk bij het hoogste punt van het eiland een vuurtoren, vanaf hier hebben we een mooi overzicht over het eiland, we kijken wat rond maken wat foto's, de jongens zijn gaan voetballen maar als we aanstalten maken om verder te gaan roept een jongetje 'cadeau' ik zeg nee, hij dringt aan, ik vraag waarom, hij zegt 'voor het gedane werk'

Gladiolus horembensis Goldblatt

Madagskar ijsvogel (Corythomis vintsioides)

We volgen een paadje dat ons aan het strand brengt en keren zo terug naar het hotel. De wind is net als gisteren fel gaan toe nemen en ook de blauwe lucht heeft plaatsgemaakt voor een flink wolkendek.