 |
 |
Onze chauffeur
brengt ons tot bij Angkor Wat, bij een reeks restaurants we wurmen ons
door de dozijnen vervoermiddelen, gevolgd door leurende (en zeurende 1$
voor ,..) kinderen tot bij het restaurant waar we erg lekker eten, ik
kies voor Amoke met vis, een soort curry met cocosmelk en opgediend in
een jonge cocosnoot, erg lekker.
Na de lunch
bezoeken we Angkor Wat , de grootste, bekendste en statigste van alle
tempels. |
 |
De torens van de
Angkor Wat zijn tevens het embleem van het land. Alle opeenvolgende regimes
(met inbegrip van de communisten) hebben de torens in hun vlag opgenomen, op
een klein detail na: op de vlag van het democratische Kampuchea stonden gek
genoeg maar drie torens, De tempel, die als onkwetsbaar beschouwd wordt,
bood onderdak aan de bevolking van Siem Reap toen in 1970 de oorlog
losbarstte, In het Khmer betekent Angkor Wat ‘pagode van de stad’.
De bouw van de
tempel begon in de 12de eeuw en duurde 37 jaar. De hele tempelberg is gewijd
aan Vishnu, de oppergod van de Hindoes en voorgesteld door de centrale toren
(de fallus is een goddelijk attribuut). Angkor Wat zit trouwens vol
symboliek: de ommuring (1025 bij 800 m) stelt de bergketen voor waarop de
mythische berg Meru rust (die volgens de wereldbeschouwing van de Hindoes
het middelpunt van de wereld vormt). De tempel zelf is ook een
verzinnebeelding van die berg, maar tevens het middelpunt van de hoofdstad
en het rijk. |
 |
 |
Het is daarom dat
de bouwer van de Angkor Wat, koning Suryavarman II, zijn bouwwerk tot
‘Staatstempel’ uitriep. Door zich met Vishnu te verbinden, gaf hij zijn
eigen functie een goddelijk karakter, Rondom de ommuring liggen 1,3 km lange
slotgrachten: 190 m breed en 2 tot 3m diep. Hoogstwaarschijnlijk zaten ze
vroeger vol krokodillen, Een schitterende brug, bedekt met een stenen wegdek
van 200 m lang, overspant de slotgrachten. Hier en daar zie je trouwens nog
kleine gaten in de stenen, waardoor ze makkelijk konden worden vervoerd,
Volg de ommuring
in zuidelijke richting en bewonder het grote beeld van Vishnu dat een beetje
teruggetrokken staat, aan je rechterhand (in de galerij van de bas-reliëfs).
Het is een van de weinige beelden die ongeschonden zijn gebleven. Met zijn
drie meter hoogte en zijn acht armen, gevuld met bloemenslingers en andere
offergaven, vormt het een prachtig plaatje. De monniken verwisselen
regelmatig het mooie gele gewaad van de god en schminken hem met allerhande
magische poedertjes. |
 |
 |
We keren terug
naar de ingang, naar het midden van de grote laan, In het verlengde
ervan ligt nog een laan van 350 m lang, buiten de ommuring. De
balustrade aan beide kanten stelt een naga voor, een reuzenslang met
zeven koppen, de koning van de zeedieren en de bewaker van de rijkdommen
van de aarde, Naga-ballustrades hebben in de hindoe kosmologie de
functie van een regenboog, de verbinding tussen god en mens, Je zult
merken dat een kant van de laan gerestaureerd is, terwijl de andere nu
een beurt krijgt. De paviljoentjes links en rechts van de laan zijn oude
bibliotheken waar magische manuscripten werden bewaard, Voor je de
tempel binnengaat, moet je voldoende tijd nemen om de hoofdgevel te
bewonderen, een staaltje van perfecte harmonie, En dan bedenken dat hij
aan deze kant 235 m lang is, Iets verder kom je bij twee bekkens voor
rituele wassingen. Niet iedereen kon zomaar door de ingangen lopen. |
 |
Die in de
centrale toren was voorbehouden aan de koning, de twee aanpalende aan de
hoogwaardigheidsbekleders van het hof en die aan de uiterste randen aan
de koninklijke olifanten! De dienstboden, die op een lager trapje dan de
olifanten stonden, moesten genoegen nemen met de ingangen langs de
achterkant, Het mooiste totaalbeeld krijg je als je links langs het
grote waterbekken loopt. Ik houd mijn fotoapparaat alvast in de aanslag. |
 |
De
bas-reliëfs: de buitenmuren zijn met fantastische taferelen versierd tot
op 2 m hoogte en over een lengte van 200 m, Een totaal van 800 m
meesterwerken! Voor je ogen ontvouwt zich een sterk staaltje vakmanschap
in de zandsteen. Deze bas-reliëfs behoren ongetwijfeld tot de mooiste
van Angkor en bovendien zijn ze wonderwel bewaard gebleven.
Als sommige
panelen al meer glanzen dan andere, is dat een gevolg van het
voortdurend aanraken! Sommige taferelen zijn van mythische oorsprong en
verhalen de grote Indiase epossen. |
 |
De tempel is
naar het westen gericht (hoofdingang), dat zal je helpen om je te
oriënteren, In de westelijke galerij (de ingang links dus) zie je aan de
noordkant de bekende afbeelding uit de Ramayana (de strijd tussen Rama
en de demon Ravana, die zijn vrouw Sita heeft geroofd). De wielen van de
strijdwagen van Ravana telt 16 spaken, een getal dat ook in de
boeddhistische leer terugkomt. De krijgers zijn als apen afgebeeld. In
het zuidelijk deel van diezelfde galerij (in het verlengde, voorbij de
zaal van de grote Vishnu) tref je bas-reliëfs waarop de Mahabbarata (het
grote epos over de strijd van de nakomelingen van Bharata) wordt
afgebeeld. Ook de kern van dit epos draait rond oorlog en
liefdesrivaliteit. Links van het tafereel zie je het leger van Kavrava,
rechts dat van Pandava (de overwinnaar). |
 |
In het paviljoen
links, aan het eind van de zuidelijke galerij, pronken de hindoegoden:
Ravana (herkenbaar aan de drie gezichten) die de berg schudt waarop
Shiva zich schuilhoudt, Boven de ingang zie je Krishna die door zijn
stiefmoeder aan een boom is vastgebonden. Rechts daarvan, boven een
venster, Ravana, vermomd als kameleon (de ondeugd), die binnendringt in
de harem van de god-koning Indra. Aan de andere kant Ramt die de
apenkoning met pijlen doorboort. |
 |
Het eerste
gedeelte van de zuidelijke galerij wordt de historische galerij genoemd.
Ze is 90 m lang en vormt een eerbetoon aan de troonsbestijging van de
twintigjarige Suryavarman II in 1124. Je ziet de koning op de heilige
berg, omringd door zijn ministers, brahmanen en een leger olifanten,
beschermd door zijn altijd aanwezige parasols. In het verlengde van deze
galerij ontdek je een afbeelding van Yama, die rechtspreekt over de
doden. Op schitterende wijze wordt het geloof van de Khmer hier
uitgebeeld: de ongelovigen (de graatmagere personages die door de
wachters worden geslagen) worden naar de onderwereld gestuurd, terwijl
de godvruchtige naar de zevende hemel rijzen, in het gezelschap van
elegante apsara’s (heel wat sexier dan onze engelen!). De god van de
doden kijkt toe vanuit zijn hoekje, gezeten op een buffel, |
 |
De oostelijke
galerij (aan de tegenoverliggende kant van waar je bent binnengekomen),
is een van de bekendste, Je ziet er het ‘karnen van de melkzee’, een
essentiële episode uit de schepping. Rechts de reuzen (of asura’s),
links de hindoegoden (of deva’s). In het midden troont de opperrechter
Vishnu (die zich op zijn onsterfelijkheid voorbereidt), met daarboven
Indra, Aan zijn voeten de reuzenschildpad Kurma, een incarnatie van
Vishnu. De aap (Hanuman) is de vriend van Rama (iets verder). In de
melkzee huist een fantastische onderwater fauna. Twee ploegen zijn druk
bezig met de reuzenslang los te trekken die rond de berg ligt, in de
hoop het onsterfelijkheids serum los te krijgen. |
 |
We zetten ons
bezoek verder naar het heiligdom: we komen er via de oostelijke ingang,
een steile trap met afgesleten treden (we moeten opletten want ze zijn
glad) brengt ons naar de binnenkant van de tempel. Het heiligdom is een
opeenvolging van terrassen, trappen, gangen en kleine altaren, Een echt
labyrint, alhoewel het bouwwerk mooi vierkant is. Binnen zie je de
resten van een bibliotheek en de (nu lege) baden voor de rituele
wassingen. Aanpalend ligt de beroemde galerij met de 1000 boeddha’s.
jammer genoeg is er weinig van over, met uitzondering van enkele
onthoofde rompen. Een volgende trap leidt naar de centrale toren.
Uitzicht op het woud, de omliggende torens en de grote, geplaveide laan,
Aan het eind van de dag snuifje hier een bijna goddelijke sfeer. De
lichtinval is schitterend, met schaduwen die kat en muis door de stenen
raamstijlen spelen, terwijl de monniken wierook aan de goden offeren,
opvallend zijn ook weer de prachtige apsara's. |
 |
We moeten nu
weer langs de erg steile trap naar beneden, we laten eerst nog een bus
gillende koreanen de trap beklimmen vooraleer we de angstwekkende
afdaling beginnen, we geraken veilig en wel beneden. |
 |
 |
 |

|
 |
 |
 |