dag 9: Ifaty

Vanmorgen verlaten we Morondava rijden over een goed onderhouden asfaltweg naar de luchthaven, de zieken van gisteren zijn nog niet beter en nu is ook de andere helft ziek, ook ik heb de vloek van Tsingy onder de leden.

We nemen de vlucht van Air Madagaskar naar Tulear en rijden dan verder het 22 kilometer verderop gelegen Ifaty.

Ik eet een soepje en ga wat op het terras van mijn bungalow liggen maar krijg het te warm en ga maar op bed liggen, blijkbaar ben ik prompt in slaap gevallen want ik wordt pas wakker tegen 9 uur wanneer Jeanine op de deur komt kloppen om te kijken of alles in orde is.

dag 10: Ifaty

Na een wel erg lange nacht van gisteren 4 uur tot 8 uur vanmorgen, gewekt door een ongeruste Jeanine die gisteravond om negen uur ook al was komen checken of alles goed met me was, maar ik voel me wel een pak beter, bij het ontbijt wordt er besproken wat we vandaag kunnen doen, een deel van de groep gaat snorkelen, dat is niet echt “my cup of tea” dus leg ik me maar op het bankje voor mijn kamer, tot Marieke me roept, de rest van de groep maakt een wandeling langs het strand,

en die wandeling brengt ons bij het vissersdorpje en daar de vissers nog volop binnenkomen is het een erg levendige iets, kinderen spelen met twee jonge hondjes, een groepje perst de ingewanden uit zeekomkommers(?) een niet erg smakelijke activiteit, een jongetje speelt met een miniatuur pirogue, terwijl de vissers met hun grote pirogue nog steeds binnenkomen, hun netten opplooien en weer opbergen, hun vis verkopen aan de wachtende vrouwen, weer andere vrouwen verkopen maniok of zelfgemaakte koekjes, maar of ze nu jong of oud zijn ze begroeten ons, vragen om een foto en sommige om een sigaret of souvenir,  gelukkig is hier  nog niet veel toerisme en zijn ze niet echt opdringerig.

We wandelen terug naar het hotel nemen een soepje en in de late namiddag wandelen we de andere kant op, er is niet echt veel te zien maar het is wel een mooi zandstrand in een mooie baai , wanneer we gaan zitten wachten op de zonsondergang komen een drietal jonge vrouwen ons vrolijk zingend en dansend voorbij.

Bij het avondeten worden we nog vergast op het plaatselijk kerkkoor dat enkele liederen ten gehore brengt,  zelfs ik hoor dat ze een beetje vals zingen maar het is allemaal nog erg spontaan dus nemen we dat er maar bij.

Heerlijk dat ik me vandaag weer beter voelde,

dag 11: Ifaty

Rond 8 uur ontbijt op het terras en tegen 9 uur starten we onze wandeling naar hotel bellevue langs het strand voorbij het vissersdorpje waar nog weinig activiteit is, enkele kinderen trekken een net binnen maar hebben toch even tijd om ons te begroeten, tegen halftien zijn we bij de bellevue en drinken op het terras een koffie en genieten van het mooie uitzicht terwijl we wachten op onze taxi naar "Le village des tortues" het enige opvang en kweekcentrum in het zuiden van Madagaskar, schildpadjes die worden aangeslagen door politie en douane worden hier verzorgd en opgevangen.

Geochelone radiata

Ook is er een kweekprogeamma om de vier soorten te kweken en tegen uitroeing te beschermen, enkele behoren tot de zeldzaamste landschildpadden ter wereld en alle vier zijn ze endemisch voor Madagaskar.

We zien vooral de Geochelone radiata, verder is er nog het geslacht pyxis met twee soorten die beiden op Madagaskar voorkomen, de pyxus schildpadden hebben een ovaal koepelvormig schild, met een geelbruine basiskleur en vele donkere tot zwarte lijnen die met elkaar in verbinding staan, hierdoor ontstaat een patroon dat iets weg heeft van spinnen, daarom worden ze ook spinschildpad genoemd, Pyxis arachnoides arachnoides is de soort die hier wordt opgevangen, het is een vrij kleine schildpad en wordt slechts 15 cm lang een erg mooi schildpadje, we krijgen erg kundige uitleg van onze gids, hij leidt ons langs de perken met jonge schildpadjes van enkele maanden, het perkje met schildpadjes van enkele jaren naar de volwassen exemplaren van 20 tot 60 jaar oud waar de vrouwtjes en mannetjes apart worden gehouden om tenslotte naar het perkje met kweekschildpadden te gaan, waar we ook een door ijzerdraad afgedekt heuveltje worden gewezen waar eieren zijn gelegd, ze laten de eieren rustig ter plekke tot ze uitkomen en dan worden de schildpadjes weggenomen.

Madagaskar spinschildpad, Pyxis arachnoides arachnoides

De perkjes ogen erg netjes en goed onderhouden, de gids is kundig en onderlegd, hij voert ons nu nog langs vele planten van de spiny forest en verklaart waarvoor ze gebruikt worden, bij de geboorte, voor malaria, om aan te sterken enz..er zit een chameleon en enkele hagedisjes trekken mijn aandacht, een eenzame ringstaartmaki komt dicht tegen me aan ongelukkig en eenzaam in zijn kooi, ook een bruine maki is niet erg gelukkig.

Oplurus cyclurus

Chalarodon madagascariensis

Maar al bij al een meevaller dit bezoek, we worden teruggebracht naar hotel Bellevue en we wandelen langs het strand terug naar ons hotel de la plage, natuurlijk niet zonder aandacht te besteden aan het nu drukke leven van de vissers op het strand net als gisteren.

De namiddag wordt een rustnamiddag want morgen wacht er weer een lange rit naar onze volgende etappe de relaxdagen hebben ons duidelijk wat opgepept.